De juffen en meesters van de hele school wisselen dan van klas en geven een muzische activiteit. Wat, hoe, waar, welke domeinen aan bod komen, doe je iets waar je goed of minder goed in bent,... is allemaal zelf te kiezen. De enige begrenzing is de tijd en het thema. Nu: thema 'KLEUR'
Ik verhuisde naar de 2de kleuterklas. Ik probeerde zoveel mogelijk verschillende domeinen in m'n activiteit te bundelen en dacht aan de rijkdom van een 'open opdracht'...
1. Ik startte met een verhaal van 2 muisjes die naar een museum gingen.
De kleuters gaven zelf een invulling of titel aan de schilderijen die de muizen zagen.
De muizen maakten elk een paar schilderijen en brachten ze bij elkaar, tot 1 nieuw kunstwerk !
De muizen maakten elk een paar schilderijen en brachten ze bij elkaar, tot 1 nieuw kunstwerk !
2. Dit willen wij ook wel eens doen ! Maar eerst opwarmen !
Schilderen op muziek met al onze lichaamsdelen :
3.Kunstwerk maken :
4 kleuters kiezen elk een kleur en een penseel.
Ze schilderen iets naar keuze. Ze starten en stoppen bij een belletje.
Als ze stoppen wordt het blad doorgegeven naar de volgende, die schildert iets in zijn/haar kleur, zonder te botsen tegen wat reeds geschilderd is.
Als het blad 4 keer is doorgegeven krijgen we 4 blaadjes en samen een eerste kunstwerk :
4. Als het kunstwerk droog is verknippen we de stukjes en maken we een nieuw kunstwerk ! We puzzelen, draaien, zoeken, mogen de kleurtjes samenpassen of niet ,... Iedereen tevreden?
Er wordt wat uitgeprobeerd !
5. Nu krijgt ons nieuwe kunstwerk een naam!
Wordt het 'De vlinder' of wordt het ' Pluisje' ?
En natuurlijk mag de handtekening van de kunstenaars niet
ontbreken !
6. De kunstenaars tonen hun werk aan hun klasgenoten.
Leuk zeg!
BeantwoordenVerwijderen